Kaks aastat tagasi käisime esinemas Permi
etnofutufestivalil Kamwa. «Etnofutu» tähendaski seda, sinna kutsuti päris paljudest riikidest
väga erinevaid esinejaid, muusikuid ja kunstnikke. Põhiline oli aga see, et
permikomi küladest toodi kohale laulukoorid, vanad memmekesed. Korraldajad
lindistasid Permi krais elavate eri rahvaste — udmurtide, komide, maride ja
teiste — muusikat, mis on veel säilinud. Lõpuks anti välja seitsmest plaadist
koosnev kogumik, mis oli selle festivali kõige parem tulemus.
Meil tekkis korraldajatega hea kontakt ja
tänavu saime kutse festivalile Permi Valged Ööd, mis kestis terve juunikuu.
Olime seal neli päeva.
Festivalil oli kõikvõimalikke kultuuriüritusi:
klassikalise muusika kontserdid, teatrifestival, nukuteatrite esinemised,
kunstnike üritused, Eesti mõjul inspireeritud paljude kooridega laulupidu,
töötoad ja etnoöö, kus ka meie esinesime. Lisaks andsime veel kaks kontserti.
Kas festival oli linnas laiali?
Ei, festivaliala oli südalinnas väljakul, mis
oli ehk nii suur nagu kaks Vabaduse platsi Tallinnas. Teatrietendused toimusid
loomulikult ikkagi teatris. Kõik kokku oli päris suur paabel ja palagan, sinna
oli püsitatud kõikvõimalikke valgest puust ehitisi, lisaks teerajad, lillepeenrad,
liivaskulptuurid, linnaplaaž, basseinid, batuudid ja mitu lava, pluss kinosaal,
hiilglasuur telk, kus näidati filmiprorgammi. Sealsamas küpsetasid keraamikud
spetsiaalselt tehtud ahjudes üleinimesesuurusi keraamilisi sklupltuure. See
kõik oli pööraselt huvitav.
Sellises melus vist tõsist kontserti anda
ei saa.
Vastupidi — kõik tegid oma asja väga tõsimeeli.
Imestasime, et neile ei ole müra probleem. Kui meie esineme folgilaval ja samal
ajal mängib paarisada meetrit eemal täie võimsusega džässansambel, siis Eestis võib
see häirida, seal mitte. Autod sõitsid mööda, lava taga ehitati puust traditsioonilist
jõelaeva, valjuhääldajast tulid uudised, keegi on sulistas basseinis, keegi
küttis ahju ja kärsatas keraamikat, keegi laulis laval eesti rahvalaule. Kõik
oli korras. Kuigi elu oma häältega kees ümberringi, oli helivõimendus oli päris
hästi publikule suunatud. Kes tahtsid, need kuulsid.
Kes olid võimsamad esinejad?
Väga tore esineja Udmurdi lauljatar Maria Korepanova,
kes laulab Põhja-Udmurdi rahvakillukese bessermanide laule. Ka tema on korra
Eestis käinud, hõimupäevadel.
Maria Korepanova on tõeline udmurdi ime. Oli
võimas elamus, kui nii erilise häälega noor inimene suutis traditsioonipõhiselt
ja hästi ürgvanu laule esitada.
Maša Korepanova |
Oli teisigi, aga kõige paremad olid ikka
Starostini õpilased, kes tegid kõige ehedamat asja. See on vingeim õpetaja, keda tean: ise õpetab,
ise esitab. Starostin pole raamides kinni, teeb rahumeeli ka elektroonilist
muusikat, esineb koos hiphopimeestega ja nii edasi.
Meil oli üks kontsert oli koos Moskvast pärit
ansambliga „Romancero Sefardi“, kes esitas sefardi juutide muusikat, ka see oli
väga põnev.
Öökontsert oli võimas. Terve päeva oli vihma
sadanud, siis lõi taeva selgeks. Muidugi me laulsime oma vihmaloitsu ka enne
seda.
Sealsed inimesed on väga vahetud, kohe
ütlevad, kui midagi meeldib. Nii sain minagi pärast kontserti ringi jalutades
rohkem kiita kui Eestis mitme aasta jooksul.
Kas mõnest eredast seigast või inimesest
veel räägite?
Saksa helilooja ja tuubamängija Klaus Burger,
kes otsustas ühel ilusal päeval paljajalu käima hakata, protesteerides nii omal
moel Saksa heaoluühiskonna vastu.
Ühel sümfooniakontserdil Permis oli kavas
mingi hästi keeruline tuubapala. Üle maailma otsiti muusikut, kes selle soologa
hakkama saaks. Leiti kaks meest, üks ei saanud tulla, Klaus Burger tuli.
Permi lennujaamas tuli esimene tõrge.
Turvamehed ei lasknud muusikut läbi, vaid läksid vastutulejate käest küsima, kas mees rööviti Moskvas
paljaks. Nad rahustati maha, et ta ongi niisugune.
Loomulikult oli vaja ka orkestrit hoiatada,
aga kahjuks ei jõutud. Läks siis paljasjalgne vend oma tuubaga, muusikud ei
varjanudki üllatust. Dirigent ütles: «Ärge vaadake, kuidas see mees välja näeb.
Kui ta selle soolo ära mängib, siis mul on ükskõik, mängigu või ihualasti.»
Kontserdil pani ta korraldajate soovil siiski
lakk-kingad jalga, kuigi ei olnud viis aastat kingi kandnud.
Valgete Ööde festivalil esines Klaus Burger
koos ühe moldovast pärit trummari Mario Kaldararuga. Ta oli endiselt paljalu ja
mängis vaimustavalt ka paljusid eksootilisi puhkpille.
Mis keelt küladest tulnud kohalikud
elanikud rääkisid?
Kamwa festivalil käinud memmekesed rääksid
omavahel oma keelt. Minu meelest oli seal paar gruppi, kes elavad mägedes ja ei
räägigi vene keelt, neil oli tõlk kaasas. Või ansambli juhendaja, kes oskas
asja ajada. Külades räägitakse ikka rohkem oma keelt, kuigi seda ei saa
öelda nooremate inimeste kohta,
kes väljaspool kodu elavad pigem peamiselt venekeelses kultuuriruumis.
Oi jah, need memmekesed olid nii vahvad. Kui
nad pidi tulema festivalile, siis nad olid nii erutunud sellest mõttest, et
neid viiakse kuskile. Oli tõesti suur tegu neid sealt välja saada, teid ju ei
ole ja bussid ei käi. Autod saadeti järele. Üks rääkis, tal oli kaks nädalat
kohver pakitud, ja ta oli just kartulipõllul ja rohis kartulit, kui nägi, et
auto tuleb. «Võtsin kohvri ja kohe autosse, jätsin kõpla ka põllu peale.»
Eks soola keegi ikka toob, aga üldiselt on
külades naturaalamajandus. Naised on seal pisikesed ja tragid, vudivad kaenla
alt läbi.
Tavaliselt oli üks akordionimängija või
nii, aga üldiselt ikka memmed hoiavad seda elu püsti.
Viin teeb ka vist meeste hulgas oma töö?
Tahaks väga maale minna ja külades ringi
sõita, aga seekord ei saanud kuhugi.
Festivaliala oli alkoholivaba, ma ei näinud
seal ühtegi purjus inimest. Minu pilgule väga armas.
Milline on Permi tegelik elu?
Perm on ajalooliselt kultuuri mõttes tugev
linn. Nüüd, kui paljud tehased on kinni, üritatakse seda tühjust, mis suurte
struktuuride kadumisega tekkis, täita kultuuriga. Raha neil selleks muidugi on,
sest seal on rikkalikult maavarasid ja ka ettevõtteid, kes toetavad.
Üks oluline fakt ajaloost on see, kuidas sõja
ajal evakueeriti Suure Teatri balletitruppi, kes pidi minema Novosibirskisse.
Balletijuhil olid Permis head tuttavad. Nad kõik tulid seal lihtsalt rongist
maha ja jäidki Permi, mis tähendab, et Suure Teatri ballett oli mitu aastat
Permis ja mõned inimesed ei lahkunudki sealt. Nii tekkis Permi balletikoolkond
ja loodi kuulus balletikool.
Mis puutub poliitikasse, siis oli Permis äsja
kubernerivahetus ja see ei mõju ilmselt kultuurile hästi. Uus kuberner oli
öelnud, et kultuuri ei ole vaja, hakkame parem teid ehitama. Eks näis, kuidas läheb.
Pinnas on seal kultuurile ülimalt soodne ja
Permi festivalide korraldus nii kõrgel tasemel, nagu mina ei ole Euroopas ega
kuskil mujal näinud. Kui oled esineja, siis sinu eest hoolitsetakse väga hästi.
Auto on ees, pillid viiakse ära, võid ise minna jalutades, toitlustamine ja
kõik asjad on nagu kellavärk. Tuleb nentida, et eelmisel korral Kamwa festival
oli pärimusmuusika poole pealt tükk maad sisulisem, samas sel korral oli
teemaks „Inimeste planeet“, nii et see paabel õigustas eesmärki.
Nii et Perm polegi kõle nõukogude
suurtööstuse linn?
Üldse mitte, kuigi linnapilt ei ole sugugi
väga kaunis, on sellel linnal mingi eriline aura.
Mulle on Permis kõige olulisem permi animistlikus
stiilis rauaajast pärit loomakujud, mida nad üritavad kasutada piirkonna turundusel,
kasutades neid loomakujutisi kõikvõimalikel toodetel.
Nägin ka soomeugri küladest pärit vanade
meistrite tehtud religioosseid puukujusid. Neil inglitel ja pühakutel on
piklikud ja soomeugri näotüübile omased jooned, neil ei ole midagi ühist
Euroopa kristilike kujutistega. Sellised kihvtid naivstlikud puuskulptuurid. Enamus
kollektsiooni asub Permi riiklikus kunstigaleriis, mis asub ühes kirikuhoones.
Linnas roheline liin — tänavatele on kantud
triipudega kultuurilooline turismirada. Võib rahumeeli mööda rohelist liini
jalutada ja iseseisvalt kultuuriobjektidega tutvuda. Ei pea pead vaevama, kuhu
minna või pöörata. Ja pole ka hirmu eksida paikadesse, mida pole turistisilmal
näha vaja.
Kes teie sõidu kinni maksis?
Kohapealsed kulud kandsid korraldajad, piletid
maksis kultuuriministeerium.
Permi tasub minna, ei maksa karta. See elamus,
millega sa sealt tagasi tuled, on kolm korda rohkem väärt kui vaev, mis viisade
hankimiseks ja piletite ostmiseks kulub.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar