Sakala 23.03.2013
Kui Maris von Mayenburgi
"Kolemees" (Der Hässlische) 2007. aastal Saksamaal esmakordselt
lavale tuli, ei pidanud autor seda millekski eriliseks, mis inimestele võiks
korda minna. Mayenburg oli selleks ajaks näidendeid kirjutanud juba kümmekond aastat
ja töötanud aastaid
Schaubühne teatris Berliinis. Tänaseks on seda näidendit
lavastatud enam kui 30-s erinevas teatris üle maailma.
Selles satiirist läbiimbunud absurdses loos lõikab autor skalpelli abil peenteks kiududeks inimese
kaasaegsed hädad.
Lette (Aarne Soro), tavaline insener, saab ühel päeval teada, et tema nägu ei sobi. Kõigepealt teatab talle tema ülemus (Janek Vadi), et ta nägu ei müü. Ja seejärel saab ta seda teada oma naiselt (Carita Vaikjärv). „Ma arvasin, et sa teadsid, et sa nii kirjeldamatult kole oled.“ Järgneb šokk.
Lette võtab ette meeleheitliku katse taastada oma staatus töömaailmas ja kodus, et otsustab uue näo kasuks.
Tunnustatud ilukirurg
(ka Janek Vadi) , kes
tutvustab end kunstnikuna,
ehitab üles täiesti uue näo. Nägu kukub hästi välja ja
hakkab "müüma". Ja mitte ainult pistikuid, mida ta on leiutanud.
Naised ja kaasa arvatud ta oma naine, ei suuda temalt pilku pöörata. Senikaua kui ta on
originaal, on ta kõigi ihaldusobekt, Adonis. Ühe lõikusega saab Hephaistosest Narkissos, tavalisest
töömurdjast iseennast imetlev ülbe kehkenpüks.
Lette kaotab oma näo üsna absurdsel viisil- tema nägu läheb
masstootmisse
ja selle võivad endale
osta töökaaslased, sõbrad, artistid ja kes iganes. Ka ta lähim töökaaslane Karlmann (Tanel Ingi)
peab vajalikuks oma karjääri huvides endale Lette nägu hankida. Ja Lettest saab tavaline, üks
paljudest "toodetest". Ta ei tunne ennast enam ära, sest lisaks väljanägemisele on ka tema
„mina“ tundmatuseni muutunud. Minapildi loomine toimub üldjuhul interaktsioonis
kellegi teisega, läbi peegelduse. Olulist mõtteainet pakuvad selles loos ka
teemad, mis puudutavad massikultuuri ja turumajanduse mõju inimese elule. Läbi
massimeedia saab kaasaja inimene signaale välise ilu ainuvõimalikkusest.
Inimesele omase vajadusega samastuda muutuvad vajadused normideks ja maad võtab
konformism. Tarbijalik mõttemaailm on muutnud isegi elutähtsad organid
müügiartikliks. Raha mulle, süda
sulle.
Taago Tubini lavastus ja Liisa Soolepa lavakujundus pakuvad näitlejatele rohkelt mänguruumi. Mängu ruum on küll väikese saali oma, aga lavastuses toimuvad ootamatud kardinaalsed metamorfoosid nii rollide kui ka ruumi tasandil. Alguses põlvitavad usinad töömesilased tööaltari ees ohvreid tuues nagu Freudi Id- maailmas, jõuavad tõeni ja astuvad suurte otsuste tegemisel Ego tasandile ja kohtuvad ühel hetkel ka Superegoga. Kokku saavad põrgu ja taevas, kusjuures alles taevas, seal ülal, kõigevägevamaga viimases dialoogis olles, enne suitsiidikatset, hotelli 25. korrusel, leitakse ennast üles ja peategelane avastab, et kui mina armastan mind, kedagi endasarnast, siis olen ma iseeneseihar ja tal on võimalik endaga ära leppida.
Taago Tubini lavastus ja Liisa Soolepa lavakujundus pakuvad näitlejatele rohkelt mänguruumi. Mängu ruum on küll väikese saali oma, aga lavastuses toimuvad ootamatud kardinaalsed metamorfoosid nii rollide kui ka ruumi tasandil. Alguses põlvitavad usinad töömesilased tööaltari ees ohvreid tuues nagu Freudi Id- maailmas, jõuavad tõeni ja astuvad suurte otsuste tegemisel Ego tasandile ja kohtuvad ühel hetkel ka Superegoga. Kokku saavad põrgu ja taevas, kusjuures alles taevas, seal ülal, kõigevägevamaga viimases dialoogis olles, enne suitsiidikatset, hotelli 25. korrusel, leitakse ennast üles ja peategelane avastab, et kui mina armastan mind, kedagi endasarnast, siis olen ma iseeneseihar ja tal on võimalik endaga ära leppida.
Lavastuse kaheksat erinevat rolli mängivad neli näitlejat. Autor ei anna isegi sekundilist pausi kahe erineva rolli vahele, hüpped erinevatesse kehadesse ja karakteritesse toimuvad sama kiiresti kui lülitiklõpsud lambi põlemapanekul. Samuti ei pea ta vajalikuks grimmi- ja kostüümimuutusi, ka ilu ja vanus on tinglikud mõisted. Jääb ainult tekst ja näitlejameisterlikkus. Näitlejate Aarne Soro, Tanel Ingi, Janek Vadi ja Carita Vaikjärve rolliloome ja koosmäng on vaimustav. Kui näidendi autor lahkab probleeme skalpelliga, siis Tubini filigraanne ja täpne lavastus on tehtud žiletiga. Temal on kohati teema kohta öelda rohkemgi kui autoril. Eedeni aia sümbol, õun, läheb halastamatult turumajanduse veskisse ja talle omistatakse uus tähendus. Kõik võivad ühtäkki keelatud viljast osa saada, sest keelatud vili on müügil igas poes. Tänu stiilsele lavakujundusele vaatab ka kogu publik terve etenduse aja peeglisse ja koju minnes võib end edasi vaadelda kavalehelt. Kes olen mina? Kust ma tean, et see peegel, millesse vaatan, ei ole kõverpeegel?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar