Postimees / Folgileht, 24.01.2014
/Toimetamata kujul/
/Toimetamata kujul/
Sandra Sillamaa, kes on mänginud torupilli
kolmeteistkümnendast eluaastast saadik, on viimase viieteistkümne aasta jooksul
mänginud mitmetes põnevates ansamblites, teeb ka praegu mitut erinevat
ansamblit. Muuhulgas on tema algatatud projekt ka 18. veebruaril Nokia
kontserdimajas esineva ansambli Paabel ja Meestevägi koosmusitseerimine,
millega esmakordselt tuldi välja Viljandi Pärimusmuusika festivalil 2012. aastal
kui festivali teemaks oli “Mehe laul”.
See ühisprojekt ühendab meestelaulu väe ja pärimusest mõjutatud
virtuoosse pillimängu. Alles oma kolmanda kontserdi andev kooslus on varasemalt
pälvinud palju tähelepanu nii kuulajate kui kriitikute poolt. Mehiseid noote
lisavad Meelis Hainsoo, Sakarias Leppik,
Konstantin Tsõbulevski, Taavi Paomets, Aare Külama ja Arno Jürjens.
Sandra, millal Sa
esimest korda torupilli kätte võtsid?
Ma olin tõesti 13. aastane kui sain oma esimese pilli.
Olin enne seda ka laagrites plokkflööti mänginud ja natuke ka torupilli
proovinud. Ma olin sporditüdruk, käisin võistlustel jooksmas ja hiljem mängisin
ka jalgpalli. Kuna ma olin väravavaht, siis see oli sõrmedele väga ohtlik, mis
hakkas torupillimängu segama, sõrmed olid tagurpidi ja päris tihti paistes. Aga
sõrmed on torupillimängijale ikka väga olulised, pole hullu kui näiteks jalga
vigastad.
Oled tegutsenud
mitmetes kooslustes oma muusikuteekonna jooksul, mis oli enne Paablit?
Üks esimesi kooslusi olid Noored Moosekandid, kus olid
peamiselt viiuldajad ja millegipärast kutsuti mind ka kampa plokkflööti
mängima. Sealt edasi tegin kaasa mitmetes ühekordsetes projektides, näiteks
koos levimuusikutega oli selline rohkem biidipõhine The Funky Project ja “Hakkab
tulema”. Ma mäletan, et üks esimesi torupillimänge oli koos Cätlin Mägiga
Kloostri aidas, kus mängisime kamina ees oleval laval kahekesi. See oli nii
tähtis, mäletan, kuidas mul käed läksid krampi ja suu läks krampi ja tatt
voolas. Ma olin ikka väga noor ka siis, olin päris närvis. Aga mingi tund aega
ikka mängisime seal. Selle ansambli nimi oli Cätlin Jaago ja sõbrad ning seejärel
tuli juba loomuliku jätkuna RO:TORO, milles kahele torupillile lisandusid Marko
Mägi saksofonil ja Silver Sepp kausstrummidel. Vahepeal sattusin mängima ka
Svjata Vatrasse ja Trostanisse.
Ma tean, et Sul on
ka seto juuri, kuivõrd Sa end seto identiteediga seostad?
Ma ei julge! Ma vist ei tunne seda seto asja ikka
piisavalt, sest olgugi, et ma veetsin kõik suved Setomaal, ma ei mäleta, et mu
vanaema oleks laulnud või kirmasel käinud. Torupilliga on iseasi, tean, mis
häält ta teeb, mis võimalused tal on. Samas hakkasin hiljaaegu käima Uku
Jolleri juures hääleseade tundides ja imestasin isegi kui kõva hääl mu seest
välja võib tulla.
Paabel on selline
väga laia spektriga ansambel, mis liigub üle mitmete žanrite piiride, mis
suunas te liigute edasi ja kuidas lood sünnivad ja kui palju te tahate
repertuaaris alles hoida pärimusmuusikat?
Liigume Paabeliga ilmselt päris jõudsalt omaloomingu
suunas, samas on näiteks meie viimase loo tekst võetud pärimusevaramust,
millele Arno Tamm tegi muusika. Arno ei laula aga seda traditsiooniliselt,
samas need sõnad tähendavad väga palju tema jaoks. Minu meelest on see päris
geniaalne kooslus. Mulle meeldib, et meie ansambli liikmed lähenevad sellele
muusikale hoopis teistmoodi kui mina pärimusmuusikuna ja seetõttu ongi meie
eripära selline värske pilk. Me ei sea seda normiks, et lood peavad olema
pärimusevaramaust, pigem on nii, et kui keegi kirjutab või leiab ägeda loo,
siis me võtame selle repertuaari. Meie Meesteväe kava on ikka täiesti
pärimuspõhine, kõik tekstid on rahvaluulest. Kui neid välja otsisin, siis oli
ikka päris raske valida, mida võtta, mida jätta, häid lugusid oli nii palju.
Paabel on koos tegutsenud juba seitse aastat ja alustades
olime kõik noored nolgid ja keegi ei teadnud, kuhu suunas me edasi liigume. Nüüdseks
oleme muusikutena väga erinevad, kõik on päris palju arenenud. See seitse
aastat on olnud selline äge küpsemise aeg. Tegutseme ju siiani algkoosseisuga,
ma just ükspäev mõtlesin, kas praegu saaks sellist ansamblit samade inimestega
koos teha... ma ei ole päris kindel. See on olnud selline kooskasvamine. Teeme
iga nädal proovi ja sageli ka bändilaagreid, kus teeme uusi lugusid. Kui ikka
ühes ruumis lähedal koos olla natuke pikemalt, siis hakkab päris kindlasti midagi
ägedat sündima. Meil on umbes kolme plaadi jagu lugusid kogunenud ja nüüd teeme
jälle uusi lugusid. Paabel on rohkem kontsertbänd kui selline pidude ansambel.
Meesteväe projekt on meil väga suurelt ette võetud, oleme sellesse väga palju
oma aega panustanud ja pingutanud. See oli vägev väljakutse.
Mis on Su hetke
suurimad unistused ja tulevikulootused seoses muusikaga?
Üks väljakutsetest on hetkel värskelt sündinud trio
Sandra Sillamaa Trad. Attack, milles mängime koos Jalmar Vabarna ja Tõnu
Tubliga. Olen aru saanud trio tegemise võludest, kus igaüks vastutab oma
valdkonna eest ja võib oma teema piires end vabaks lasta ilma, et see teiste
mängu kuidagi mõjutaks või midagi juhtuks. Selle trioga läheme ka Tallinn Music
Week’ile. Teine unistus on, et me peame torupilli tagasi tooma rahva hulka ja
see pill peab saama sama populaarseks pilliks nagu omal ajal kõrghetkedel kui
seda mängiti igal pool, pulmades ja pidudel. Eks mul oli ka vahepeal hetki, mil
mõtlesin, et näe, kõiki asju ei saa ikka torupilliga mängida, aga nüüd ma olen
taas vaimustunud. Oluline on, et oleks enda jaoks kogu aeg uusi väljakutseid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar