Sakala 18.04.2012
Festival Maa ja Ilm, millel on uus ilme rahvuspäevade näol, tõi järjekorras teise rahvana esile vene muusika.
Festival Maa ja Ilm, millel on uus ilme rahvuspäevade näol, tõi järjekorras teise rahvana esile vene muusika.
Rohkearvuline
publik sai aimu nii vene rahvamuusika sügavamatest kihtidest kuni kaasaegse
Vene etnobiidini. Ühe päeva sisse mahtus palju. Peeter Volkonski usutles Vassili
Ivanovi, kes on ühtlasi nii tegutsev
rahvamuusik, etnograaf, Loode-Venemaa rahvapillimuusika uurija ja
traditsiooniliste pillimänguviiside ja tantsude taaselustaja. Tuleb tunnistada,
et Venemaal elavate rahvaste paabelis eksib vene algupärane pärimusmuusika
sageli soomeugrilaste ja türgi rahvaste muusika sisse ära, sest on mõjutusi
saanud neilt kõigilt. Vene rahvapärimusest pidas katkematult läbi ajaloo vastu
vaid laulupärand. Sellel on ka ajaloolised põhjused - kirik võis religioossetel
põhjustel instrumentaalmuusika periooditi paarikümneks aastaks ära keelata.
Seetõttu elas pärimus edasi peamiselt lauludes ja laulumängudes.
Instrumentaalmuusikat hakati üles kirjutama alles 20.sajandi teisel poolel.
Karmoška
Tuntuim
vene rahvapill karmoška saavutas külades tohutu populaarsuse siiski
juba 19.sajandi teisel poolel. Algselt Saksamaalt pärit pill jõudis
Venemaal pea igasse külasse. Huvitav on märkida, et Venemaal on
karmoškasid erinevate
nimetustega üle 30 tüübi – igas regioonis oma – näiteks taljankad,
minorkad,
kromkad, tšerepankad, livenkad, tulskajad ja vjatskajad. Vassili Ivanovi
sõnul
on vanemad pillilood nagu osad ühest jutustusest, millel ei ole õiget
algust
ega lõppu ja mille viis kordub väikeste variatsioonidega täpselt nii
kaua kui
vaja, kuni kestab laul või tants või kaklus. Jah, ka kaklemiseks on
vajalik
pillimäng, see on samuti osa traditsioonist. Näiteks jalutavad kaks
seltskonda
mööda kitsast rada piki jõekallast, väärikalt ja uhkelt teineteisele
vastu,
kummaski seltskonnas oma karmoškamängija. Teise seltskonna lähenedes
tuleb
pillimängule kuraasi juurde ja lood lähevad kiiremaks ja samm
rühikamaks. Kui
seltskonnad kokku saavad, ei soovi kumbki teineteisele teed anda.
Loomulikult viib
asi kakluseni. Räägitakse, et vahel kestnud aga kaklus ainult senikaua
kuni
pill hüüdis. Siis lepiti ära ja mindi oma teed. Kaklemist Vene päeval
harjutama
ei hakatud, küll aga said mitmed vanad tantsud selgeks pärimustantsude
õpitoas, kus horovode ja kadrille õpetasid Vassili Ivanov ja Olga
Kuznetsova. Ringtantsud–
horovodid – sisaldavad väga kindlaid tantsumustreid ja ka teatraalseid
elemente, igal tantsuosal on oma kindel tähendus, olgu siis
sigivusmaagiline
või mõnest muust eelkristliku aja rituaalist tulenev. Iga inimese
liikumisest
ja täpsusest sõltub ühise tantsu või mänguringi toimimine, tantsud
õpetavad
üksteisega arvestamist ja toimimist kogukonnana. Paljude rahvaste seas
tuntud
hoogsad kadrilltantsud tegid aga saalitäie tantsijad nägupidi üsna
kiiresti
tuttavaks. Aidas läbi hooaja toimunud tantsumajad on kenasti toimima
hakanud,
eri rahvaste pärimustantse õppides saab tasapisi aimu ka eesti tantsude
paigutumisest suure ilma tantsutervikusse.
Külaromantika.
Vassili Ivanov on uurinud skobarite
pillimängutraditsiooni. Skobarid elasid Pihkva oblastis ja neil oli väga rikas
ja omanäoline külamuusika traditsioon. Nimi „skobarid“ päritolu ei ole ka päris
selge, ja selle algupärast on mitmeid versioone. Ühe versiooni kohaselt olla sellele
rahvakillule sellise nime pannud Peeter I, kes jagas erinevad vene piirkonnad
selle järgi, milliseid asju nad meisterdasid- Pihkva kant oli tuntud oma
raudesemete ja sepiste valmistamise oskuse poolest. Samas võis nimi tulla ka
venekeelsest Pihkva nimest Pskov. Olgu kuidas on, skobarite pillimängurütmid,
stiil ja motoorika olid tihedalt seotud nende tööde rütmidega, mida tehti. Sepp
mängis pilli alasile tagumise rütmis, kalurid mängisid pilli võrkude
väljatõmbamise rütmis.
Kui tantsusammud selgeks said, võis
külaromantika otsimist jätkata Peterburi ansambli Otava Yo kontserdil, mis
tõmbas saalitäie rahvast hoogsas rütmis hüppama. 2010. aastal oli see kooslus
vaieldamatult pärimusmuusika festivalil kuumim öine tantsitaja. Nii ka nüüd. Otava
Yo ei karda ära eksida erinevate maade viisidesse, mis selle ansambli
tõlgenduses saavad slaavipärase kõla.
Hilisöine juba üheteistkümnendat korda toimunud etnodisko Folkloob Aimar Ventseli alias Pickney Tigeri plaadimuusika järgi pani päevale rütmika ja väärika punkti. Oli põnev päev hea vene muusika, heade rütmide ja hulga heatujuliste osalejatega.
Allikas: http://pluss.sakala.ajaleht.ee/811248/kakeldi-kuni-pill-huudis
Hilisöine juba üheteistkümnendat korda toimunud etnodisko Folkloob Aimar Ventseli alias Pickney Tigeri plaadimuusika järgi pani päevale rütmika ja väärika punkti. Oli põnev päev hea vene muusika, heade rütmide ja hulga heatujuliste osalejatega.
Allikas: http://pluss.sakala.ajaleht.ee/811248/kakeldi-kuni-pill-huudis
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar