Kõrbes
ei ole liiklusummikuid, seal pole kellelgi soovi teistest ette jõuda.
Kõrbekuumas ei ole võimalik korraldada võiduajamisi. Kõrberahvad on rahulikud,
väärikad ja tasakaalukad. Karavan liigub aeglaselt ja kindlalt oaasi poole. See
rahu ja tasakaal peegeldub ka nende muusikas. Kui Euroopas on inimestel kellad,
siis kõrberahvastel on aeg. Kraanist voolava vee nägemine võib kõrbes elava
inimese liigutusest ja ehmatusest lausa nutma ajada. Joogiveel on kõrbes kulla
väärtus, veel on elu hind.
TUAREEGID
Sahara kõrb tundub kaardilt vaadates
eurooplasele üks suur kollane laik. Kohalikele ei tähenda see maa aga mitte
ühte liivast ala, vaid erinevaid kõrbi – „Tinariwen“ tähendabki nende jaoks
mõistet „kõrbed“. Tuareegid ise nimetavad end „kel tinariwen“ - need kes
elavad kõrbes või „kel tamacheq/ kel tamajaq“, ehk tamajaki või tamašeki keelt
kõnelevaks rahvaks, aga ka „kel tagelmust“, nendeks, kes kannavad loori.
Tuareegid on poolnoomaadliku eluviisiga rahvas, kes rändavad ringi Malis,
Nigeris, Alžeerias, Liibüas ja Burkina Fasos. Tuareegidel oma riiki ei ole ja
riigipiirid neid ei kammitse. Nad kõnnivad aastasadu neil aladel oma
traditsioonilisi radu ja karavaniteid mööda ja peatuvad oaasides.
Tagelmust on tuareegi meeste traditsiooniline
peakate, mis katab ka näo. Traditsiooniliselt on tagelmust olnud indigovärvi,
kuigi tänapäeval on levima hakanud ka muud värvi tagelmustid. Neid kutsutakse
ka sinise näoga meesteks, sest turbanite indigovärv värvis ka nende näonaha
siniseks. Tuareegi meestel on tagelmusti kandmise õigus täisealiseks saamisel.
Näokate kaitseb loomulikult ka liivaseguse õhu eest kõrbes, samuti aitavat see
kurjade vaimude vastu. Ilma tagelmustita ükski endast lugupidav tuareegi mees
ennast võõrastele ei näita. Suud peetakse kõige õrnemaks ja paljastavamaks
kohaks inimese kehal. Suu kaudu väljendatakse tõtt ja valet, hirmu ja armu.
Suuga võib algatada sõdu ja solvata teisi. Seetõttu on suu katmine looriga väga
vajalik. Vanemad tuareegi mehed ei paljasta oma nägu isegi söömise ajaks, vaid
poetavad toitu loori altservast sisse.
Tuareegi ühiskond on matriarhaalne, pärimine
ja hierarhia käib naisliini pidi. Tuareegi naine on vaba ja sõltumatu, kes
juhib majapidamist ja koolitab lapsi. Kui naine abiellub, saab ta sugulastelt
kitsenahkadega kaetud telgi. See telk kuulub naisele ja sisuliselt käib mees
tema telgis külas. Tuareegi naised erinevalt meestest oma nägu ei kata.
Tamašeki keele rääkijaid on ligikaudu
1,2 miljonit. Täpset arvu on väga raske teada saada, kuna tegemist on
rändrahvaga. Tuareegide ühiskond on jagunenud viide sotsiaalsesse klassi.
Ülikud omavad maad ja kaameleid ja juhivad konföderatsioone ja poliitilisi
alliansse. Vasallid peavad karja ülikute maadel. Kuigi orjus kaotati Saharas
1940-ndatel, töötavad paljude orjade järeltulijad endiselt oma endiste omanike juures.
Õpetlased ja religioossed juhid on
eraldi sotsiaalne klass ja täiesti klassivälised on meistrid ja sepad, kes
töötlevad metalli ja teevad valmis kõik vajaliku kõrbes elamiseks alates
kaamelirakmetest, amulettidest, ehetest, relvadest ja lõpetatades
majapidamisriistadega.
Pärimusmuusika

WODAABED
Teine, kümme korda väiksem, umbes
sajatuhandepealine rahvakild, kes on tänu mitmetele dokumentaalfilmidele ja
National Geographicu artiklitele tuareegidest rohkemgi maailma tähelepanu
pälvinud, on wodaabed - nomaadliku eluviisiga karjakasvatajad ja
kaupmehed, kelle teerajad viivad lõuna-Nigerist põhja Nigeeriasse, läbi
Cameruni kirdeosa ja Kesk-Aafrika Vabariigi lääneosa. Nad on tuntud oma
ilukultuse ja uhkete traditsioonide poolest. Wodaabed räägivad fula keelt,
kirjakeelt neil ei ole. Fula keeles tähendab ’woda’ tabu, ’wodaabe’ tähendab
tabudega rahvast. Nad peavad tähtsaks reserveeritust ja tagasihoidlikkust,
kannatlikkust ja meelekindlust, hoolimist ja läbimõeldud tegutsemist ning
lojaalsust. Ja loomulikult ilu ja veelkord ilu.
Wodaabede ühiskond on polügaamne ning neil on
palju väljakujunenud traditsioone ja tabusid. Näiteks kui naine jääb mehest
rasedaks, siis ta kolib tagasi oma ema juurde ja ei kohtu mehega kolm kuni neli
aastat. Samuti ei tohi mees oma kahe esiklapsega isiklikult suhelda ega nende
emadele tähelepanu pöörata. Ütleb ju teada- tuntud aafrika vanasõnagi, et lapse
kasvatamiseks on vaja tervet küla. Nõnda siis kasvatavad lapsi
kogukonnad.
Igal
aastal saavad wodaabede hõimud peale vihmaperioodi lõppu kokku Guerewoli
tseremooniatel, mis võivad kesta terve nädala. Guerewoli ajal toimub
tantsurituaal Yaake, erinevad võistlemised ja pidustused.

KÕRBEBLUES
Tänapäeval on kokkupuuted muu maailmaga muutnud
ka nende rändrahvaste muusikat. Vanad lood ja laulud ei ole veel kadunud, aga
neist on kokkupuutel lääne muusikaga sündinud uusi omapäraseid vorme.
Ansamblile
„Tinariwen“ alusepanija Ibrahim ag Alhabib ehitas oma esimese
kitarri rattajuhtmest, pulgast ja plekknõust pärast seda kui oli ühes lääne
filmis seda pilli kuulnud. Ansambel asutati 1980-ndatel Liibüas tuareegide
laagris, kuhu oli põua ja nälja eest kodumaal mindud tööd ja uut elu otsima.
Linnas kuuldud muusika avaldas neile tohutult mõju – noored kuulasid muusikat,
mida tegid toona Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Dire Straits, Bob Marley jt.
Kui Malis puhkes revolutsioon, visati kitarrid
varna ja haarati püssid, et tuareegide iseseisvuse eest võidelda. Kui ülestõus
rauges võeti aga taas üles muusikategemine ja tasapisi hakkas ka nende kuulsus
levima. Käsitsipaljundatud kassettidel hakkasid lõkke ääres lindistatud lood Saharas
levima. 1990-ndate lõpus avastati nad lääne muusikute poolt ja esmakordselt
hakkas nende muusika jõudma ka väljapoole Saharat. Kodumaal Malis oli see keelu
all kuni 1996. aastani. „Tinariwen“ on esinenud paljudel maailmamuusika
festivalidel. Nende muusikast mõjutatuna hakkasid omakorda tekkima uued
ansamblid. Ansambel aitas ka aluse panna Sahara kõige kuulsamale festivalile-
Festival au Desert peetakse alates 2001. aastast Mali põhjaosas,
viimastel aastatel Essekanes, kahe tunni tee kaugusel Timbuktust. Festival on
kasvanud välja traditsiooniliste tuareegi igaaastaste kokkusaamiste vaimust,
kus hõimud said peale rännakuid kokku, pidutsesid, lahendasid tülisid,
vahetasid informatsiooni. Sellel festivalil kohtusid 2004. aastal omakorda kahe
hõimu muusikud – tuareegid ja wodaabed ja moodustasid ansambli Etran Finatawa,
kes esineb ka selleaastasel Viljandi Pärimusmuusika festivalil.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar